Tre dagar kvar...

Nu är det ett tag sedan jag bloggade, har haft fullt upp kan man väl säga. I torsdags bakade vi lussebullar som barnen faktiskt gillade väldigt mycket, kul!
 
Lussebullar på jäsning! Róisín var en fena på att få till S-formen måste jag säga.
 
I fredags var jag i kyrkan (igen!) och lyssnade på barnens skolkör som hade julkonsert och efteråt var det fika i skolan. Julstämning på hög nivå och kören var jätteduktiga! Deras musiklärare verkar vara riktigt engagerad måste jag säga, han lär ut 12 (!) olika instrument och organiserar konserter och uppspelningar och jag vet inte allt. Lyckliga barn! Efter fikat fick jag och Carolin skjuts av Carolins värdmamma till Fermoy där vi hoppade på bussen mot Dublin, var framme vid femtiden. Checkade in på hostelet och lämnade våra väskor, och sedan mötte vi upp Marion, en annan au pair som bodde i Mallow innan men som numera bor ungefär en timme utanför Dublin. Vi gick på Dublins julmarknad som var pytteliten men charmig. Åt middag där och sedan gick vi till Temple Bar där vi spenderade resten av kvällen.
På söndagen ringde våra väckarklockor klockan sex och vi masade oss upp, gjorde oss klara och promenerade fem minuter bort till ett annat hostel där vår buss väntade. Paddywagon tours till bland annat Belfast, Carrick-a-rede rope bridge och Giant's causeway blev det. Massa timmar på bussen, men det var det verkligen värt! Vi åkte från Dublin 6:55 och var tillbaka 20:30, lagom sega! Carrick-a-rede rope bridge är alltså en repbro ut till en ö en himla massa meter upp i luften som man kunde betala €5 för att få gå över. Nej, det gjorde jag icke! Var inte sugen på att betala pengar för nöjet att vara livrädd...
 
 
Giant's causeway, så häftigt!!
 
Bergen längst borta i horisonten är Skottland
 
Nordirland
 
Carrick-a-rede rope bridge, ser ni den lilla bron ut till ön?
 
Dunluce Castle
 
Belfast's julmarknad
 
Belfast
 
På söndagen tog vi sovmorgon och sov till nio, eller jag sov till nio rättare sagt. Stackars Carolin var vaken tre timmar på natten för att våra rumskamrater dönade in i rummet klockan tre på natten och förde liv. Jag vaknade bara till och somnade direkt igen så det störde inte mig ett dugg, men Carolin var lagom glad haha. Dessutom hade vi en annan rumskamrat som tvättade sina kläder i duschen och sov med två stora Jesustavlor i sängen... Erhm, ett hostel är ett bra ställe att få träffa underliga människor på i alla fall!
Resten av söndagen spenderades i Dublins knökfulla shoppingområden, det kändes som att halva Irland var där. Det blev inga fynd i alla fall och vi tog bussen hemåt klockan två, och var framme i Cork vid halv sex. På kvällen hade barnens skola ännu en julkonsert så det blev ännu ett besök i kyrkan. Börjar känna mig hemma där nu...
 
Igår hade jag sovmorgon och sedan åkte jag och Carolin till Cork för en sista shoppingrunda, jag köpte lite saker jag behöver för att min fiol ska överleva flygresan och Carolin köpte de sista julklapparna. På kvällen såg vi The Hobbit på bio, och jag tyckte den var bra! Väldigt lång, men bra. Sängen direkt men låg vaken till halv ett...
 
Idag har barnen äntligen fått dekorera pepparkakshusen, efter många om och men. Snygga va?
 
 
Róisín dekorerade det stora och Niall det lilla. Det kom de själva överens om, jag var mäkta imponerad!!
 
Ett tredje hus dekorerade jag själv, men det blev så galet fult att jag inte ens tänker visa det... Var stressad och ville bara få det klart så jag smetade bara på kristyren och det är helt klart det fulaste pepparkakshuset jag någonsin har gjort haha. Jaja, nästa år ska jag lägga lite mer energi på det! Eller kanske i mellandagarna?
 
Nu ska jag faktiskt skriva en lista på alla saker som jag måste hinna göra innan jag lämnar huset på fredag kväll... Ååhh även om jag längtar jättemycket så är det riktigt, riktigt jobbigt samtidigt... Jag har ganska mycket att göra i alla fall, slå in de sista julklapparna till familjen, göra julgodis till barnens mormor och kusinernas familj, storstäda mitt rum, virka klart barnens grejer, och PACKA framför allt!! Dessutom ligger jag efter med julkalendern, illa illa illa... Har fem avsnitt att se ikväll, får se om jag lyckas!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu