Waterford

Idag bar det iväg till Waterford vid niotiden, och vi var framme klockan elva. Prick två timmar, exakt enligt planen! Tiderna som står vid vägbeskrivningarna på Google maps stämmer faktiskt ibland.
I Waterford var vi inne i ett museum som hade varit nåt speciellt hus innan, minns inte vem det var som hade bott där... Men någon rik snubbe i alla fall. På de första två våningarna fick man se hur det såg ut när den här snubben bodde där, och på översta våningen var det mer om Waterfords historia. Gamla kostymer, mynt, leksaker, musikinstrument och så. Har någon hört talas om The Royal Showband? Ett showband från 50-talet som kom från Waterford, när de spelade i England så var The Beatles deras förband. Lite coolt! Det fanns ganska många av deras skivor, några av deras musikinstrument och lite tidningsartiklar.
 
Här skulle man väl kunna bo... Men ett soffbord kanske hade varit praktiskt!
 
Matsalen, komplett med servis från Waterford Crystal
 
En sån här öppen spis vill jag ha när jag flyttar hemifrån...
 
Efter museet gick rakt över gatan till Waterford Crystal och tittade på svindyra glas. Ett vinglas för €1000 någon? Waterford Crystal är en av världens största tillverkare av kristallglas och har funnits sedan 1783. Där var hur mycket fint som helst men det gällde att gå runt försiktigt, inte så roligt att råka välta omkull en kandelaber värd en halv miljon eller så... I byggnaden intill kunde man se hur glasen tillverkades men det var tyvärr stängt, surt!
 
Efter kristallglasen hittade vi Penneys, vi kan bara inte gå förbi... Denna affären var såå mycket bättre än den i Cork, inte hälften så rörig och där var inte alls mycket folk heller. Jag köpte en stickad kofta och glitter att pynta mitt rum med. En julmarknad hade de också, riktigt mysigt! Tog tyvärr inte en enda bild på själva stan... Vi hittade också en vikingamarknad, där kände jag mig som hemma ju!
 
Scandinavian Vikings kallas de här
 
Vi var hemma i hålan vid halv fem och det var dags att bege sig ner till byn där de skulle tända julbelysningen. Det är första året som de har julbelysning över huvud taget i Killavullen så det var såklart speciellt att vara här just då. Tomten kom också på besök och alla barn fick en påse med mat till renarna, någon sorts frön med glitter i. Jag som trodde renar var växtätare haha. Fröna ska man sprida ut utanför huset på julafton för att vara säker på att renarna och tomten kommer! Det fanns glögg och mince pies (irländska julpajer) att köpa och det var riktig julstämning, så mysigt! Det var galet mycket folk där, säkert varenda en som bor i byn och minst lika många till. Det märks verkligen att julen är på väg i alla fall!
 
 
 
 
 
Man kunde köpa ballonger fyllda med helium och släppa iväg för någon som har gått bort, på den sista bilden är det min ballong till morfar tillsammans med några andra. Så fint det var med alla ballonger och ljus! Tyvärr började det regna när vi skulle släppa iväg dem så det funkade inte så bra... Morfars ballong är fastknuten i min sängram nu, ska släppa iväg den imorgon istället tänkte jag. Inte samma effekt kanske, men regnet kan vi ju inte bestämma över!
 
Nu ska jag se julkalendern innan det är dags att sova, näst sista veckan börjar imorgon... Läskigt!!!

Kommentarer
Postat av: Vi här hemma!

Vilken dag ! Hoppas morfars ballong har gett sig iväg idag!

2012-12-10 @ 22:24:59
Postat av: Mormor och morfar

Tack Johanna.Jag uppskattar din omtanke om Morfar
Kramar Mormor

2012-12-11 @ 14:22:36


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu