Snörvel snörvel...

Idag har jag varit så himla seg... Jag är trött i hela kroppen, huvudet dunkar, halsen gör ont och näsan rinner. Jag skyller på kylan i fredags, jag frös ju så jag skakade och i flera timmar dessutom. I onsdags var jag dessutom på badhuset med barnen fast jag var lite halvsjuk och det kanske inte var så himla smart... Har laddat upp med näsdukar och halstabletter och i helgen ska jag vila så mycket det går, så att jag är pigg igen nästa vecka när mamma och Kristin kommer på besök!

Idag har barnen haft skolavslutning och det innebär att sommarlovet är här! Både kul och lite drygt får jag väl erkänna haha... Jag har i alla fall en ganska lång lista på saker vi kan göra, bara vi håller oss sysselsatta så ska det nog bli ett bra sommarlov! Mina sommarlov har ju i stort sett alltid spenderats på stranden, men det är ju inte direkt aktuellt här. Nästan två timmars bilfärd till närmsta strand och man kan ju inte räkna med sol heller... Vi ska besöka en stor djurpark utanför Cork i alla fall, badhuset minst en gång i veckan, biblioteket då och då och baka är alltid kul! Kanelbullar blir vårt första projekt, ingen i familjen har ätit svenska kanelbullar förr så det ska bli spännande att se ifall de gillar det! Jag ska också försöka lära Róisín att virka för hon vill alltid hjälpa till när jag virkar, och jag misstänker att det blir en hel del fotboll med Niall... Det blir nog bra det här!

Avslutningen i skolan var förresten väldigt annorlunda jämfört med våra svenska avslutningar, barnen var i skolan från 9:30 till 12, och de fick ta med sig en leksak hemifrån och de var i sina klassrum och lekte hela dagen. Ingen sång, inga blommor och inga sommarklänningar (vanliga uniformer). När de skulle gå hem klockan 12 samlades alla barnen på skolgården och rektorn höll ett litet tal för en lärare som skulle sluta, sedan var det klart. Lite tråkigt tyckte jag, men det är väl såhär deras avslutningar ser ut.
Det var ganska intressant att se skolan, klassrummen var också väldigt annorlunda, gamla och ganska slitna... "Gymnastiksalen" är ett vanligt klassrum utan möbler och skolgården är så liten att lärarna måste dela upp barnen på rasterna för att de äldre barnen inte ska springa omkull de mindre... Föräldrarna måste köpa alla skolböcker till barnen, alla barn måste också ha egna pennor, suddi och limstift för det får man inte heller i skolan. Man får lite perspektiv på hur bra vi faktiskt har det i Sverige! Irland är ju inget u-land men det är ändå väldigt stor skillnad...

Nu ska jag ta mina näsdukar och slänga mig i sängen och läsa en bok!

Westlife och Ring of Kerry

Förutom att se Westlife (och Jedward, haha) så bestod vår helg av en massa bilåkning, läskiga vägar på höga berg, några fina stränder, god mat och näsdukar! För mig började resan på fredag morgon, jag tog bussen från Fermoy till Dublin för att möta Jill och Malin och se Westlife. Trodde jag skulle svimma när bussen kom körandes i Fermoy och det stod klart och tydligt på displayen; "Sorry, bus full." Nästa buss gick två timmar senare och jag hade blivit sen till konserten, men som tur var hoppade tre personer av i Fermoy och tre personer kunde gå på. Jag var en av dem, tack och lov! Var framme i Dublin på eftermiddagen och vi gick direkt till Croke Park och våra platser. Konserten var, som ni kanske redan förstod, helt fantastisk!

Efter konserten sov vi på Four courts hostel i Dublin och när vi vaknade morgonen därpå tog vi tåget till Killarney, hämtade hyrbilen efter en hel del krångel med betalning, och körde till lilla hålan där jag bor. Vi blev välkomnade av väldigt blyga barn men det gick över när de fick choklad och ballerinakex haha.

Malin och Jill testar min madrassvärmare!

På söndag morgon käkade vi frukost och sedan körde vi tillbaka mot Killarney, och påbörjade sedan Ring of Kerry. Vi hade sån galen tur med vädret, strålande sol och hyfsat varmt! Några moln fanns på himlen, men det går liksom inte att komma ifrån här på Irland. Största delen av dagen hade vi i alla fall sol!
Vi stannade på lite ställen längs med Ring of Kerry, bland annat Kerry bog village där man fick se hur man levde på Irland förr i tiden, vi betalade fem euro för att få se ett par gamla hus och några vagnar. Inte så imponerande faktiskt!

Kerry bog village, söta hus!

Vi besökte också en chokladfabrik i Skelligs och provsmakade en massa choklad, smaskigt!
På eftermiddagen var vi framme i Waterville där vi skulle övernatta, en väldigt söt liten stad. Jill och Malin skrattade åt mig när jag kallade det för stad, jag antar att jag har varit ute på landet lite för länge nu hihi. Vi åt middag på en liten pub och sedan somnade vi gott på vårt B&B.
Måndag morgon fortsatte vi köra längs Ring of Kerry och vi såg både hav och strand, sjöar och åkrar, berg och dalar och massa annat. Väldigt fint var det i alla fall! Vi var framme i Killarney där Ring of Kerry slutar vid halv två på eftermiddagen, och där blev det lite shopping och på kvällen åt vi kinamat. Lämnade tillbaka hyrbilen och somnade gott igen! På tisdag morgon packade vi ihop våra väskor och sedan var det dags att ta tåget tillbaka till Mallow. Jag hoppade av i Mallow och blev hämtad av Carolin, och Jill och Malin fortsatte mot Dublin... Sorgligt!! Men sånt är livet, på en pinne! Här kommer lite blandade bilder från Ring of Kerry!

Nu ska jag strax vandra ner till puben för att säga hejdå till en av au pairerna i byn, hon åker hem till Spanien imorgon så vi ska träffas allihopa på puben en stund. Sedan blir det sova, är så trött!!

This isn't goodbye, even as I watch you leave...

...this isn't goodbye, cause I swear I won't cry! Sådär sjöng dom, Westlife. Vi hade en fantastisk kväll och jag kommer minnas konserten i resten av mitt liv, det kan jag garantera. Två timmars skratt/skrik/gråtfest, jag kände mig som en trettonåring igen och det var så härligt! I nästan 14 år väntade jag, och två timmar gick fruktansvärt fort. Det var ungefär tio grader varmt och jag frös så mycket att hela kroppen skakade och tänderna skallrade... Hur som helst var det den bästa kvällen på väldigt, väldigt länge... Jag ska skriva ett ordentligt inlägg imorgon, och berätta om resten av helgen, men nu är jag så trött så jag håller på att somna med datorn i knät. Godnatt!

En dag kvar...

Imorgon är det äntligen dags!! Bussen går från Fermoy klockan 10:35, klockan 14:25 är jag framme i Dublin där Malin och Jill möter mig. Klockan 16:30 är det insläpp på Croke Park, och jag skulle tro att Westlife är på scen vid niotiden. Det känns helt overkligt, och jag kommer nog inte förstå att det är på riktigt förrän de är på scen heller haha. Det ska bli så himla roligt, och jag längtar galet mycket efter att träffa Jill och Malin!!
Efter konserten sover vi på ett hostel i Dublin, på lördag morgon tar vi tåget till Killarney och hämtar en hyrbil, kör från Killarney och tillbaka hem till mig där vi ska sova en natt, och på söndag morgon påbörjar vi vår lilla roadtrip i county Kerry. Det blir nog inte så mycket bloggande, men jag lovar att uppdatera senast på tisdag när jag är tillbaka här hemma igen!

Idag har det varit en ganska stressig dag faktiskt, Katie åkte till Barcelona för att gå på ett bröllop igår och hon kommer också vara borta hela helgen. Så idag hade jag lite extra jobb att göra, barnens lunchlådor fixade jag imorse och så försökte jag få undan så mycket tvätt som möjligt så att det inte skulle vara ett stort berg efter helgen. Vi hade dessutom vår au pair frukost idag så där försvann ett par timmar. Róisín hade en kompis här efter skolan och två av barnens kusiner kom också hit för att vara med Niall. Så jag hade fullt hus, fem barn. Av någon anledning fick jag för mig att göra hemmagjord müsli mitt i alltihopa, så det gjorde jag också i eftermiddags. Ska se om barnen äter den till frukost imorgon... Jag fick dessutom laga middag idag och ikväll ska jag stryka all barnens tvätt så att det också är klart innan jag åker. Packa måste jag också göra haha, så det ska fixas nu!

Blarney castle

Slänger bara ihop ett snabbt inlägg innan jag måste hämta barnen i skolan, kom precis på att jag inte har bloggat på flera dagar och det är ju för dåligt alltså!! Det lär inte bli så mycket bloggande de närmsta dagarna, för på fredag är det äntligen dags att åka till Dublin och se Westlife! Men framför allt träffa Jill och Malin, herregud vad jag ska krama dom!!

I alla fall, i söndags var jag och Carolin i Blarney, en liten by utanför Cork, och besökte Blarney castle. Ett fint gammalt slott, och parken runt omkring var jättefin. Absolut värt ett besök ifall ni åker till Cork någon gång!

EM

Igår var det dags för Sverige att möta England i fotboll, och dagen till ära skulle vi äta middag tillsammans med Katie's systers mans föräldrar (det där blev långt...) och de råkar vara från England, precis som min värdpappa Paul. Så det var alltså fyra engelsmän och fem halv-engelska barn som hejade på England, och jag ensam som hejade på Sverige... Jag fick över två av barnen på min sida när Sverige ledde med 2-1, men de ändrade sig senare haha. Sverige förlorade ju tyvärr, men vi vann Eurovision song contest och det kan väl räcka!
Jag kände mig väldigt patriotisk tidigare på dagen, så jag tillverkade en svensk flagga som nu sitter i en blomkruka i mitt fönster haha. Barnen gjorde också flaggor, Niall gjorde Argentinas och Croatiens tror jag, fråga mig inte varför, och Róisín gjorde Sveriges. Jag hade ingenting med det valet att göra, hihi.

Idag är det lördag igen, herregud vad veckorna går fort!! Jag har varit i Cork på en liten shoppingtur idag, kom hem med schampo och balsam, ett par sommarskor, batterier, och en söt liten sparbössa.

Passar mig utmärkt eftersom jag håller på att bli tokig på alla Euro-mynt!! Jag är ju van vid våra svenska mynt, tior, femmor och enkronor. I Euron finns det åtta olika mynt, €2, €1, 50 cent, 20 cent, 10 cent, 5 cent, 2 cent och 1 cent. I denna lilla sparbössan ska jag samla alla 1 centare, 2 centare och 5 centare, och innan jag åker hem ska jag gå till banken och växla alltihopa och se hur mycket jag har samlat! Tror inte det blir så mycket, men bättre att ha dom i en sparbössa än att de ligger i plånboken och irriterar mig haha.

Imorgon ska jag och min au pair vän Carolin åka till Blarney och titta på Blarney castle, alla de andra au pairerna har redan varit där så det blir bara vi två. Det ska tydligen vara ett fint ställe och jag hoppas att vi slipper regn!!

När det ösregnar...

När det ösregnar utan uppehåll en hel dag, vad gör man?

På med regnkläder och stövlar och hoppar i vattenpölar såklart!

Kajak

Nu kommer äntligen bilderna från vår kajaktur! Det är lite sisådär med kvalitén men vad kan man förvänta sig av en vattentät engångskamera för 75 kr?! Jag tycker de är hyfsade i alla fall.

Denna bilden är tagen inne i en liten grotta som vi paddlade in i.

Jag tog denna bilden rakt ner i havet haha. Ser ju klart och fint ut!

En stor kran som hamnade här i en olycka och har inte kunnats flyttas!

Hemlängtan som jag skrev om igår märks inte av lika mycket idag, det går väl upp och ner antar jag. Idag har jag bakat kladdkakemuffins som jag ska ta med till vår frukost imorgon, och så har jag varit i Mallow och shoppat lite. Köpte bland annat ett rengöringskit till min dator, så nu är den ren och fin igen! Jag köpte också två buketter nejlikor, ljusrosa och mörkrosa. De är så fina så, ska ta en bild på de imorgon när de har slagit ut ordentligt!

Hemlängtan

Vi hade en väldigt rolig dag i söndags när vi var i Ardmore och paddlade kajak, tur med vädret hade vi också! Ganska mycket sol och inte en droppe regn. Stranden var jättefin och vi kunde till och med bada! Iskallt, men ändå! Mitt första dopp denna sommaren, och jag vågar inte räkna med att det blir så många fler... Jag har lämnat in de vattentäta kamerorna som vi hade i kajakerna på framkallning och förhoppningsvis kan jag hämta bilderna senare idag. Hoppas bara de blev bra!

Stranden i Ardmore, det ser ju inte speciellt soligt ut men vi hade faktiskt fint väder större delen av dagen!

Nu har jag varit här på Irland i två månader och lite hemlängtan börjar smyga sig på, tjoho så roligt... Inte! Jag saknar det vardagliga där hemma, handla i vår vanliga affär, äta middag på vår terrass, gå ner till brevlådan och hämta posten, bli väckt av golfbanans gräsklippare på söndagmorgonen och sånt. Saker som man liksom inte riktigt tänker på förrän man är någon annanstans, och då börjar man sakna det. Jag har också insett att det inte lär bli något vidare sommarväder för mig detta året, och det är inte speciellt kul. Alla som klagar över att den svenska sommaren är dålig och inte tillräckligt varm osv borde komma hit och uppleva dåligt sommarväder på riktigt!!
Nu låter jag lite bitter, jag vill absolut inte åka hem än och jag antar att hemlängtan är en fas som går över precis som allt annat. Jag försöker också komma ihåg att jag har varit hemma i 21 år, och jag kommer bara vara här i ett antal månader. Så det är bäst att passa på att njuta, se och göra allt innan tiden är slut!! När jag väl är hemma igen kommer jag säkert längta tillbaka, haha.

Idag har jag städat mitt rum och plockat in lite blommor och grejer för att bli på lite bättre humör. Snart är det sommarlov för barnen och då kan vi förhoppningsvis hitta på lite mer saker, eftermiddagarna är lite långdragna nu. Får försöka hitta på lite saker att göra de här sista veckorna!

Lite kvistar, lavendel och fläderblommor. Flädern luktade väldigt starkt så jag har redan slängt ut den...

Kinsale

Idag har jag och en annan au pair varit i Kinsale, en väldigt charmig liten stad som ligger precis där floden Bandon möter havet. Vi körde hemifrån klockan tio imorse och efter en väldans massa irrande inne i centrala Cork så hittade vi skyltarna mot Kinsale. Jag förstår inte varför man måste in och klydda i själva stadskärnan av Cork varenda gång, det finns liksom inga vägar som går runt Cork, alla vägar går igenom centrum. Ganska korkat! Vi hittade i alla fall rätt väg till slut och vi var framme i Kinsale runt lunch. Vi gick runt på gatorna och tittade i affärer, och shoppade lite. Och jag tror vi såg fyra kyrkor..!

Den sista bilden är från Charles Fort, ruinerna av ett stjärnformat fort som började byggas i slutet av 1600-talet. Det ligger en liten bit utanför Kinsale och vi åkte ett gulligt litet tåg för att komma dit, precis som Lilla tåget i Ystad. Tåget körde oss också runt inne i Kinsale och guiden berättade lite om alla gamla byggnader och sånt.
Vi körde hemåt igen vid halv fem och när vi var tillbaka här i hålan så hade våra familjer planerat middag tillsammans så vi åt pasta och bacon allihopa hemma hos mig. Nu ska jag bara ta det lugnt ikväll, och imorgon ska vi paddla kajak!

Biblioteket

Då var det fredag igen! Herregud vad veckorna går fort, och jag glömmer nästan bort att blogga ju! Veckan har varit en väldigt vanlig vecka här på ön, förutom onsdagen såklart som var Sveriges nationaldag! Det firades genom att jag bakade en jordgubbstårta och vi bjöd över barnens kusiner på middag. De frågade hur vi firar nationaldagen i Sverige och det var ju en himla bra fråga... Jag sa att vi inte direkt firar, men att det är en helgdag och att flaggan är hissad. Det var det enda jag kom på!!

Idag har jag varit i Mallow med barnen, ett besök på biblioteket stod på schemat. Jag skaffade ett lånekort och lånade ett par böcker. Man får betala €2,50 per år för att vara "medlem" på biblioteket och man får bara låna sex böcker i taget, barn får låna fyra. Lite tråkigt tyckte jag... Barnen tyckte det var kul i alla fall och de var fascinerade över att man kunde ta med sig vilka böcker man ville helt gratis. Eller ja, nästan helt gratis. Det blir nog fler besök på biblioteket!

Böckerna jag lånade idag. Camilla Läckberg på engelska haha... Blev lite överraskad när jag såg den! Och på en hylla med boktips fanns en bok om Leif GW Persson?!

Jag tänkte också visa mitt nya halsband som jag köpte på Powerscourt gardens i helgen, ett litet litet halsband i silver med en så kallad keltisk triquetra, den symboliserar treeningheten (Fadern, Sonen och Den helige anden). Jag måste erkänna att jag inte hade en aning om betydelsen när jag köpte halsbandet, och jag kände mig lite falsk när jag fick reda på det eftersom jag inte är ett dugg religiös haha. Jag tyckte det var fint i alla fall!

Klicka på bilderna för att göra de större!

Imorgon ska jag och en annan au pair åka till Kinsale ifall det är fint väder, och ifall det regnar ska vi till ett galleri i Cork istället. Vi ska åka hemifrån vid tio så jag ska försöka gå och lägga mig i tid ikväll... På söndag har vi en riktigt rolig grej planerad, vi ska köra till Ardmore och paddla kajak längs med kusten! Det är jag och fyra andra au pairer, och vi ska paddla i tre timmar tillsammans med en instruktör. Ska bli spännande, vi hoppas på fint väder såklart! Jag har köpt två vattentäta engångskameror så jag ska försöka ta lite bilder också. Nu ska jag virka lite innan det är dags att sova!

Juni!

Jaha då var juni månad här! Sommar? Denna helgen spenderades som sagt i county Wicklow med tre andra au pairer, vi åkte härifrån klockan tio lördag morgon. Ungefär två timmar senare var vi framme i Bray där vi skulle bo första natten, och vi började med ett snabbt besök på stranden.

Vi besökte också Sea Life i Bray, ett akvarium med massa söta fiskar. Vi fick bland annat se när rockorna matades och klappa sjöstjärnor. Visste ni att rockor har ett sjätte sinne, de känner av statisk elektricitet! Alla som stod runt rockornas "pool" fick gnugga händerna och hålla de över vattenytan, och då var rockorna där och plaskade direkt! Ganska häftigt tyckte jag.

Nemo!

Efter Sea Life gick vi en liten del av Bray Head walk, riktigt fin utsikt men hua vad högt det var. Jag gick så långt ifrån kanten jag bara kunde haha...

På kvällen åt vi Kinamat och somnade tidigt på vårt Bed & Breakfast! Morgonen därpå ösregnade det och var tjock dimma, inte speciellt kul eftersom vi hade planerat att se Wicklow mountains. Vi började dagen med att köra mot Enniskerry, en väldigt söt by där vi var inne i lite affärer. Sedan åkte vi till Powerscourt waterfall, som var väldigt kraftfullt den dagen eftersom det hade regnat ganska länge. Tur i oturen!

Här står jag framför vattenfallet. Det var en väldigt dum dag att inviga strumpbyxor och shorts på!

Ett besök på Powerscourt house & gardens hann vi också med, fast vi var aldrig i trädgården eftersom det var så dåligt väder och det var ganska dyrt att gå in där. Själva huset var väldigt fint i alla fall. På eftermiddagen körde vi mot bergen, det var ännu mer dimmigt där och vi såg inte ett dugg. Vid femtiden var vi framme i Glendalough där vi skulle bo andra natten, och vi var och tittade på den gamla kyrkogården där innan vi begav oss mot hostelet, lagade mat och höll kväll!

Dimmigt värre...

Måndag morgon vaknade vi till klarblå himmel och strålande sol! Så härligt, vi åt en snabb frukost och körde tillbaka mot bergen. Det var en himla tur att vi gjorde det för annars hade vi missat något, det var otroligt fint. Vi såg Wicklow gap, Sally gap och ett par sjöar. Det tog ett par timmar att köra runt bland bergen, och på eftermiddagen körde vi mot Blessington och Blessington lakes. Åt lite lunch, var på en liten strand vid sjöarna i ett par timmar innan det var dags att köra hemåt. Vi höll på att köra vilse när vi letade efter en bensinmack och inte hittade tillbaka till motorvägen haha. Det löste sig och vi var hemma igen vid åtta på kvällen.

Glendalough

Wicklow mountains

Nu är det hög tid att sova, godnatt!

Lite blandat

Det blev tid till ett snabbt inlägg idag i alla fall! Niall är hemma hos en kompis och Róisín är på ett födelsedagskalas, så jag fick ett par timmar för mig själv såhär på eftermiddagen. Ikväll ska jag se The high kings, en grupp som sjunger/spelar traditionell irländsk musik och jag gillar dem jättemycket! Jag blev väldigt förvånad när jag såg att de skulle komma och uppträda i byn här intill, som också är pytteliten! Det ska bli kul i alla fall, jag får sällskap av en annan au pair, de andra ville inte följa med för de gillar inte irländsk musik!! Hur man inte kan tycka om irländsk musik förstår jag inte, men smaken är som baken antar jag!

På tal om irländsk musik så har jag köpt en tin whistle, en irländsk flöjt kan man väl kalla det. Jag saknar mitt piano så mycket och kände att jag behövde ha något annat att spela, och en liten flöjt är ju lagom stor tyckte jag! Jag fick hem den idag och det var riktigt enkelt att spela, bara en not i taget att hålla reda på! Ska leta upp lite noter också och öva öva öva..!

Och på tal om något helt annat, så har jag satt upp en jättestor karta över Irland på väggen ovanför min säng. På den kartan tänker jag märka ut alla platser jag besöker under mina månader här, tänkte att det kan vara kul att ha som minne om ett par år.

Det är mest området här nere runt Cork som är avprickat änsålänge, men det blir det ändring på alldeles snart! Imorgon åker jag som sagt till county Wicklow över helgen, vi ska bland annat till Enniskerry (ni som har sett PS! I love you känner säkert igen det) och Powerscourt gardens, vi ska till ett akvarium i Bray och vi ska se Wicklow mountains. Det är väl ungefär vad man hinner med på en långhelg, vi hörs på måndag!

Weekendtripp

Nu blir det lite blogguppehåll igen, imorgon är barnen lediga från skolan så då finns ingen tid att blogga, och på kvällen ska jag gå på en liten konsert. Berättar mer om det efter helgen! Lär vara hemma sent imorgon kväll, och på lördag morgon ska jag åka på en weekendtripp till Wicklow strax söder om Dublin, är hemma igen på måndag. Då lovar jag att berätta om helgen, och jag ska ta massor av bilder!! Hoppas ni får en bra helg där hemma, för det tänker jag ha! ;)

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu