Snörvel snörvel...

Idag har jag varit så himla seg... Jag är trött i hela kroppen, huvudet dunkar, halsen gör ont och näsan rinner. Jag skyller på kylan i fredags, jag frös ju så jag skakade och i flera timmar dessutom. I onsdags var jag dessutom på badhuset med barnen fast jag var lite halvsjuk och det kanske inte var så himla smart... Har laddat upp med näsdukar och halstabletter och i helgen ska jag vila så mycket det går, så att jag är pigg igen nästa vecka när mamma och Kristin kommer på besök!
 
Idag har barnen haft skolavslutning och det innebär att sommarlovet är här! Både kul och lite drygt får jag väl erkänna haha... Jag har i alla fall en ganska lång lista på saker vi kan göra, bara vi håller oss sysselsatta så ska det nog bli ett bra sommarlov! Mina sommarlov har ju i stort sett alltid spenderats på stranden, men det är ju inte direkt aktuellt här. Nästan två timmars bilfärd till närmsta strand och man kan ju inte räkna med sol heller... Vi ska besöka en stor djurpark utanför Cork i alla fall, badhuset minst en gång i veckan, biblioteket då och då och baka är alltid kul! Kanelbullar blir vårt första projekt, ingen i familjen har ätit svenska kanelbullar förr så det ska bli spännande att se ifall de gillar det! Jag ska också försöka lära Róisín att virka för hon vill alltid hjälpa till när jag virkar, och jag misstänker att det blir en hel del fotboll med Niall... Det blir nog bra det här!
 
Avslutningen i skolan var förresten väldigt annorlunda jämfört med våra svenska avslutningar, barnen var i skolan från 9:30 till 12, och de fick ta med sig en leksak hemifrån och de var i sina klassrum och lekte hela dagen. Ingen sång, inga blommor och inga sommarklänningar (vanliga uniformer). När de skulle gå hem klockan 12 samlades alla barnen på skolgården och rektorn höll ett litet tal för en lärare som skulle sluta, sedan var det klart. Lite tråkigt tyckte jag, men det är väl såhär deras avslutningar ser ut.
Det var ganska intressant att se skolan, klassrummen var också väldigt annorlunda, gamla och ganska slitna... "Gymnastiksalen" är ett vanligt klassrum utan möbler och skolgården är så liten att lärarna måste dela upp barnen på rasterna för att de äldre barnen inte ska springa omkull de mindre... Föräldrarna måste köpa alla skolböcker till barnen, alla barn måste också ha egna pennor, suddi och limstift för det får man inte heller i skolan. Man får lite perspektiv på hur bra vi faktiskt har det i Sverige! Irland är ju inget u-land men det är ändå väldigt stor skillnad...
 
Nu ska jag ta mina näsdukar och slänga mig i sängen och läsa en bok!

Kommentarer
Postat av: Mormor och morfar

Krya på dej du får ligga på värmemadrassen
Kramar Mormor

2012-06-29 @ 19:14:10
Postat av: Vi här hemma!

Roligt att läsa om skolavslutningen,ja du sicken skillnad det kan va....Sommarlovet blir säkert bra,ungarna behöver säkert varva ner precis som svenska barn behöver när det e lov! Nu ses vi snart! Pappa hälsar!

2012-06-29 @ 21:33:07


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu