The Jameson Experience - Midleton

Idag skulle vi som sagt ha åkt ner till kusten för att titta på valar ute på havet, men igår kväll fick Carolin ett sms om att det var inställt pga dålig väderprognos. Surt, men inget att göra åt saken...
När jag vaknade imorse var hela gräsmattan vit, dock inte av snö (tack och lov) men frost! Det hade varit flera minusgrader under natten och när jag gick upp vid tiotiden var det fortfarande nollgradigt. Ganska ovanligt för att vara på Irland! Det såg så juligt och mysigt ut när det var lite vitt ute, det blev lite julstämning faktiskt.
Jag och Carolin bestämde oss framåt lunch att vi skulle köra till Midleton och titta på Jameson destilleriet, så sagt och gjort. Jag hade bilen, kors i taket, och vi var framme vid halv två. Man fick en guidad tur som var riktigt intressant och verkligen värd hundralappen den kostade... Rundturen var i de gamla delarna av destilleriet så vi fick se den gamla processen, fast det är ganska mycket som görs på samma sätt idag fast med lite modernare maskiner. De nya byggnaderna ligger precis intill de gamla, och de höll på att bygga ut för tillfället. Det går nog bra för irländsk whisky!
 
 
 
 
Gamla tunnor, tror att guiden sa att de rymmer 360 gallons, så typ 1400 liter... Fast hon kan ha sagt något helt annat också, mitt minne är ganska dåligt!
 
Här rörs kornet runt i vatten, ser ju inte så gott ut...
 
 
Världens största pot, vet inte vad det heter på svenska... Kopparbehållare som destillerar whisky kanske man kan säga! Så stor att jag fick dela upp den i två bilder...
 
Här syns det nya destilleriet i bakgrunden. Det enda stället i världen som tillverkar Jameson!
 
Längst till vänster är det helt nyupphälld whisky, sedan 3 år gammal, 5 år, 12 år och till sist 18 år.
 
Det var verkligen en intressant tur, och det luktade så himla gott på hela området... Precis i dörren in till receptionen luktade det mest öl och det är kanske inte världens mest trevliga lukt, men väl inne på själva destilleriet luktade det jäst och nästan som nybakat bröd, så vi gick runt och blev riktigt hungriga! Jag blev sugen på att baka också haha.
 
Ikväll har vi varit på bio och såg en film som hette Mental, riktigt rolig var den! Nu ska jag snart sova och imorgon är det dags att gå till kyrkan, hjälp!!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu