Titanic experience

Nu tänkte jag berätta om Titanic experience i Cobh! Det är typ som ett litet museum, och det ligger i byggnaden där passagerarna väntade på att få kliva på Titanic år 1912...

När man betalade inträdet fick man en biljett som såg ut precis som biljetterna till Titanic gjorde, och där fanns ett namn på en passagerare som gick ombord när Titanic låg i hamn i Cobh. Jag fick namnet Annie Kate Kelly på min biljett. Sedan berättade en guide Titanics historia och vi fick bland annat en rundtur i hytterna, uppbyggda precis så som de såg ut på båten. Man fick tyvärr inte ta bilder, men jag kan berätta att de såg inte alls ut som de gör i filmen Titanic... Hytterna i tredje klass var helt okej, som ett vanligt budgethotell typ. I filmen ser de ju inte speciellt tilltalande ut... Hittade en bild på internet!

 

Ser väl helt okej ut eller vad tycker ni?

 

Min "biljett".

 

På den här bryggan gick passagerarna ombord! Inte på själva Titanic dock, utan en mindre båt som sedan körde ut till Titanic som låg förankrad längre ut.

 

En lista över alla passagerare som var från Irland, en hel del... I huset på bilden väntade man på att gå ombord, och det är i det huset som museét finns idag.

 

Här är min passagerare på listan, Annie Kate Kelly.

 

På en datorskärm kunde man läsa mer information om alla passagerare, Annie reste i tredje klass, var ifrån Bofeenaun i county Mayo, var 20 år gammal och skulle resa till Chicago. Hon överlevde, räddades i livbåt sexton. Senare i livet var hon både nunna och lärare, och hon dog 1969, 77 år gammal. Kul idé att man fick följa en passagerare tyckte jag!

 

På biljetten stod också priset för en resa med Titanic, och det var ju inte billigt direkt... En biljett i första klass kostade $4,350, vilket motsvarar ungefär en halv miljon svenska kronor idag. En biljett i tredje klass kostade $40, ungefär 4500 kr idag. Rena fyndet ju...


Kommentarer
Postat av: Mikaela i Frankrike

Oj vad häftigt!! låter riktigt intressat!:)

2012-09-14 @ 23:15:12
URL: http://livingthefrenchlife.blogg.se
Postat av: Vi här hemma!

Riktigt spännande!

2012-09-16 @ 10:06:01
Postat av: Alexandra

Mycket pengar för att kasta i sjön, hehe

2012-09-24 @ 17:30:03
Postat av: Frida - Au Pair i London

Wow dit vill jag också! Tack för tipset, hade ingen aning om att det fanns. Blev väldigt sugen på att se filmen nu också :)

2012-09-25 @ 21:27:46
URL: http://fridaslondon.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu