Mot Cork!

Om någon timme ska jag ta bussen mot Cork för att möta Pauline, Linda, Malin och Hanna! Så det blir nog inget bloggande under helgen, berättar allt sen!

Tillbaka i mina fina håla

Igår landade jag efter en något skakig flygtur på Dublin airport strax innan lunch, efter start skulle vi igenom en jetström och det var lite halvläskigt...  Sedan blåste det en hel del i Dublin och det var många plan som skulle landa, så vi fick cirkulera runt flygplatsen ett tag och sedan var det en ganska skakig landning på grund av blåsten. Jag blev dessutom grymt irriterad på en snubbe några rader bort som startade sin dator innan det var tillåtet efter start?! Så svårt kan det inte vara att vänta ett par minuter till... Det kanske är en petitess för vissa men jag som flygrädd tycker det är väldigt obehagligt när någon bara struntar i säkerhetsreglerna... Flygrädslan börjar däremot faktiskt bli bättre, skönt! Igår flög jag för femte gången på mindre än ett halvår, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig för ett år sedan! Är inte riktigt lika rädd nu som första gången... :)

Jag kan flyga, jag är inte rädd!

Jag sov ungefär 2,5-3 timmar natten innan jag skulle åka, så jag var lagom trött igår... På planet var jag så trött att ögonen gick i kors men jag kunde inte somna, irriterande! Däremot somnade jag på bussen från Dublin till Cork, sov i nästan tre timmar och missade ett samtal och ett sms från Paul som undrade om jag ville ha skjuts från Cork istället för att ta bussen, men jag såg det när jag vaknade och det var skönt att slippa åka buss en runda till. Det var dessutom vägarbeten på vägen som bussen skulle ha kört på, så det hade tagit en massa extra tid.
Var tillbaka i Killavullen vid femtiden och på kvällen åt vi middag hos barnens mormor, kycklig med potatis och ärtor, riktigt gott var det! Barnen hade varit hos sin mormor på eftermiddagen och det var så kul att träffa dem igen även om jag bara var borta i en vecka, Róisín kröp upp i mitt knä och sa "I missed you so much and I really really love you!" Då är det skönt att vara tillbaka =)

Mot Kastrup

Nu har det varit tyst här på bloggen ett tag. Jag har varit hemma i Sverige i en vecka, åkte hem i onsdags och i fredags var det begravning för världens bästa morfar... Ingen rolig anledning att åka hem precis. Begravningen var jättejobbig men väldigt fin, massor av blommor och musik.

Den här bilden ska få följa med i resväskan och sättas upp någonstans på mitt rum...

Tidigt imorgon bitti åker jag mot Kastrup och flyger tillbaka till Irland, med blandade känslor... Jag tycker alltid det är jobbigt att åka hemifrån, det spelar egentligen ingen roll hur länge jag ska vara borta. Men samtidigt vet jag att den känslan försvinner så fort jag är "på väg", det är mest såhär innan det är lite drygt. Det ska bli kul att komma tillbaka till Irland och familjen, och min lista på ställen jag vill besöka på Irland är fortfarande ganska lång. Jag har räknat ut att jag har elva helger kvar innan jag åker hem "för gott", och det är ju ingenting!! Det kommer bara säga poff så är det jul och jag sitter på planet på väg hem...

Till helgen får jag besök av vänner igen, det ska bli så himla kul!! Vi ska bo på ett B&B i centrala Cork hela helgen och förhoppningsvis se lite andra delar av landet också, vi får se vad vi hittar på!

Nu ska jag försöka sova ett par timmar, klockan ringer klockan fem, tjoho..!

Dingle igen

Igår var jag tillsammans med tre andra au pairer på Dinglehalvön i county Kerry. Jag var där i juli med mamma och Kristin, men det var så dimmigt så vi såg inte ett dugg av utsikten när vi körde längs kusten. Denna gången hade vi bättre tur med vädret och fick uppehåll på förmiddagen och strålande sol på eftermiddagen!
Vi körde Slea head drive, turen längs kusten och njöt av utsikten. Eller jag njöt inte så mycket, var mest skräckslagen av höjdrädsla... Men jag fattade mod och gick fram till kanten och kikade ner ett par gånger, det ni!
På eftermiddagen när det var sol tog vi en båttur ut en bit ut i havet och såg Fungie, delfinen som har bott i området sedan 1983! Ingen vet riktigt varför han har stannat kvar där helt ensam, och han blir inte matad eller nåt sånt för att locka honom att stanna kvar. Vi hade lite otur när vi var ute, det tog över en timme innan han visade sig och sedan simmade hans längs med båten i ungefär fem minuter. De som åkte ut innan oss berättade att han hade simmat runt båten och hoppat och gjort konster i över en timme... Men vi fick se honom i alla fall och det var häftigt!

Litet bildregn från dagen...

Dingle

Dingle, nu visar sig solen!

Från båten, i väntan på Fungie...

De fick kalla in en speedboat som körde runt runt för att locka fram delfinen...

Den bästa bilden jag fick på Fungie!

Fungie igen, alla mina bilder ser ut ungefär såhär...

Titanic experience

Nu tänkte jag berätta om Titanic experience i Cobh! Det är typ som ett litet museum, och det ligger i byggnaden där passagerarna väntade på att få kliva på Titanic år 1912...

När man betalade inträdet fick man en biljett som såg ut precis som biljetterna till Titanic gjorde, och där fanns ett namn på en passagerare som gick ombord när Titanic låg i hamn i Cobh. Jag fick namnet Annie Kate Kelly på min biljett. Sedan berättade en guide Titanics historia och vi fick bland annat en rundtur i hytterna, uppbyggda precis så som de såg ut på båten. Man fick tyvärr inte ta bilder, men jag kan berätta att de såg inte alls ut som de gör i filmen Titanic... Hytterna i tredje klass var helt okej, som ett vanligt budgethotell typ. I filmen ser de ju inte speciellt tilltalande ut... Hittade en bild på internet!

Ser väl helt okej ut eller vad tycker ni?

Min "biljett".

På den här bryggan gick passagerarna ombord! Inte på själva Titanic dock, utan en mindre båt som sedan körde ut till Titanic som låg förankrad längre ut.

En lista över alla passagerare som var från Irland, en hel del... I huset på bilden väntade man på att gå ombord, och det är i det huset som museét finns idag.

Här är min passagerare på listan, Annie Kate Kelly.

På en datorskärm kunde man läsa mer information om alla passagerare, Annie reste i tredje klass, var ifrån Bofeenaun i county Mayo, var 20 år gammal och skulle resa till Chicago. Hon överlevde, räddades i livbåt sexton. Senare i livet var hon både nunna och lärare, och hon dog 1969, 77 år gammal. Kul idé att man fick följa en passagerare tyckte jag!

På biljetten stod också priset för en resa med Titanic, och det var ju inte billigt direkt... En biljett i första klass kostade $4,350, vilket motsvarar ungefär en halv miljon svenska kronor idag. En biljett i tredje klass kostade $40, ungefär 4500 kr idag. Rena fyndet ju...

Cobh

Ja det tog ett tag att få ihop inlägget om förra helgens utflykt... Har haft en del att tänka på och göra under veckan och har inte haft någon större lust att blogga, men nu så!

I Lördags var jag alltså i Cobh tillsammans med tre andra au pairer, vi åkte hemifrån vid halv tio och var framme i Cobh vid elvatiden. Vi började med en runda utanför och inne i St Colman cathedral som låg jättefint med havsutsikt som hette duga. Tog inga bilder på utsikten av någon anledning men här är själva katedralen i alla fall.

Den var helt enorm! Vi vandrade sedan runt i staden och besökte The Titanic experience, en riktigt intressant upplevelse! Jag berättar mer om det i ett eget inlägg. Vi köpte lite lunch och hade picknick nere vid havet, så härligt! Jag saknar verkligen havet, 1,5 timmes bilfärd är alldeles för långt bort!! Jag skulle aldrig kunna bo i Österrike eller Schweiz...

Vi spenderade största delen av dagen i Cobh, och på vägen hem stannade vi till vid Fota house and gardens, ett stort hus med en trädgård helt enkelt. Där finns en djurpark också men vi gick inte in där. Fota var väldigt fint i alla fall, tyvärr fick vi inte se insidan av huset för de skulle stänga typ 20 minuter senare, men trädgården var väldigt mysig. Vi strosade runt där i ungefär en timme innan vi körde hemåt igen. Var hemma i hålan vid halv sjutiden skulle jag gissa på, trötta och nöjda!

Nu ska det gnisslas...

Köpte denna fina fiolen idag för €150, inklusive fodral, stråke, och alla andra små tillbehör som behövs. Jag tyckte det var ett helt ok pris, letade ju efter begagnade men i musikaffären hade de bara begagnade fioler för nybörjare i barnstorlek, de enda begagnade fiolerna för vuxna de hade var handgjorda exklusiva grejer som var svindyra. Så de rekommenderade den här, återstår väl att se ifall det kommer låta bra så småningom...

Igår var jag i Cobh tillsammans med tre andra au pairer, jag berättar mer om det imorgon!

Dagens nöje

Organisera, vika och göra lite snyggt i barnens garderober!

Före och efter i Nialls garderob...

Och före och efter i Róisíns garderob.

Jag tycker det blir en himla skillnad! Det kanske inte syns så bra på bild, men ändå. Kul hade jag dessutom, jag tror jag lider av någon sorts organiseringsstörning! Finns det?

Ikväll har jag varit iväg en stund och anmält mig till fiollektioner! Ska bli jättekul att testa, nu måste jag bara hitta en fiol också... Enligt en av lärarna skulle det finnas fioler att hyra men när jag väl var där sa dom att de inte hade fioler till uthyrning eftersom de var så billiga att köpa. Billiga?! Jag var en runda i Cork förra helgen och den billigaste jag hittade kostade €225, alltså runt 2000 kr... Det tycker inte jag är speciellt billigt, i alla fall inte om man aldrig har spelat förr och kanske vill testa en termin eller så. Men jag ska se ifall jag kan hitta en begagnad fiol någonstans istället.
Nu är det dags att sova i alla fall, upp tidigt imorgon!

Sommarvärme

6 september idag och sommarvärmen är tillbaka?! Idag var det dimmigt och svinkallt när vi körde till skolan, men runt lunch sken solen från en klarblå himmel och det var riktigt varmt, skulle chansa på 22-23 grader kanske. Skratta inte men det kändes som rena paradiset!! Vi utnyttjade såklart vädret i eftermiddag och åt lunch ute i trädgården, sedan tog vi en promenad och när vi kom hem igen spelade vi lite fotboll och slappade i trädgården. Riktigt härligt med sånt här väder, hoppas det håller i sig! Speciellt till helgen när jag är ledig och ska ner till kusten en sväng...

Självständighet!

Den här synen mötte mig på Róisíns rum efter skolan! Barnen måste byta om från sin skoluniform till vanliga kläder när de kommer hem, och vanligtvis följer jag med upp och hänger upp uniformerna. Men idag sa jag till henne att själv hänga upp sin uniform på klädhängare när hon bytade om. Och ja, det har hon ju faktiskt gjort... =)

Picknick

Idag har solen visat sig här på ön och det var riktigt varmt fram på eftermiddagen. Härligt! September månad har det ju hunnit bli ändå... Det är inte klokt vad tiden går fort!
Jag förberedde picknick-lunch innan jag hämtade Róisín i skolan klockan två, vi promenerade hem och hade sällskap av grannens hund. Här går i stort sett alla hundar lösa, så grannens labrador följer med oss så fort vi går någonstans. Den andra grannens lilla terrier Alfie följer också med oss då och då, ibland båda två. I början av sommarlovet när barnen skulle på en sportaktivitet här i byn följde Alfie med oss hela vägen dit, stannade kvar vid fotbollsplanen hela dagen och vandrade sedan efter oss hem igen! Lite gulligt, men irriterande om man har tänkt ha picknick... Men vi hade vår picknick i trädgården idag så vi klarade oss! Wraps och frukt åt vi, barnen gillar verkligen wraps och det går så fort att göra! Jag brukar göra två sorter, en sort med ost, skinka (eller chorizo, barnens favorit!!), paprika och sallad, och en sort med ägg, majonnäs, sallad och gurka. Lite skum kombination kanske med ägg och gurka men jag skar tunna skivor så de inte skulle synas så mycket hihi.

Hästarna precis bakom huset, riktigt avkopplande att ha dom där faktiskt!

22 juni 2012

Kommer aldrig glömma hur det kändes att stå där... Snart kommer konserten på DVD, då blir det jag och en massa näsdukar framför TVn!

Ännu mer shopping...

Och därmed är det shopping-stopp för ett tag framöver! Kan ju inte spendera alla mina pengar på shopping... Idag var det tänkt att jag och Carolin skulle åka till Midleton för att se den lilla stan och besöka Jameson destilleriet, men Carolin blev sjuk så vi fick ställa in resan. Jag bestämde mig hastigt och lustigt för att ta en tur till Cork, det var ju liksom FEM hela dagar sedan jag var där och shoppade sist..! Tog bussen vid halv två, var i Cork ca en timme och sedan åkte jag hem igen. Effektiv shopping!

Jag köpte äntligen en orkidé! Vi får väl se hur länge den överlever...

Ni får stå ut med den fantastiskt dåliga bilden... En GAA-jersey i Corks färger köpte jag också, blir kul att spara som minne. Perfekt till St Patricks day dessutom! För er som inte vet vad GAA är så är det en förkortning av Gaelic Athletic Association och det är en organisation som marknadsför och organiserar främst irländsk sport, men också traditionell dans, musik och det irländska språket. I stort sett varje liten håla har en egen GAA-klubb, Killavullens klubb hittar ni här. GAA är väldigt stort här och man kan säga nog att det är likvärdigt med våra fotbolls- och handbollsklubbar.

Idag har jag också berättat för familjen att jag har tänkt åka hem till jul. Åka hem och stanna hemma alltså. Väldigt skönt att ha det bestämt, även om jag nästan känner mig lite stressad... Jag har ungefär 16 veckor kvar här, och tiden går väldigt, väldigt fort... Det finns fortfarande många ställen jag vill se och många saker jag vill göra innan jag lämnar denna lilla ön.
När jag kommer hem igen är min plan att hitta ett jobb, spara alla pengar och sedan söka in till Griffith college i Dublin till hösten 2013. Om jag inte kommer in, eller om jag ångrar mig och inte vill gå där, så vet jag inte riktigt vad jag vill. Men en sak i taget..!

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu