Vänstertrafik

Gårdagen var en lugn dag, familjen var i kyrkan runt lunch och jag var ute och gick en runda, sedan fikade vi hemma hos barnens mormor. Det var sol hela dagen, så skönt! Jag var ute en stund med barnen och försökte lära mig ett fotbollstrick, det gick väl sådär haha... Barnens mormor kom och åt middag på kvällen och vips var det läggdags igen.

Idag har jag varit med och lämnat barnen i skolan, 9:30 börjar skolan!! Så lyxigt så det är inte sant. Visserligen slutar de inte klockan ett som jag gjorde i den åldern, men ändå! Skoluniformerna är så jättegulliga och jag kommer förhoppningsvis bli en fena på att knyta slipsar... Tänk sån skillnad det är, i Sverige kan man ha nästan vilka kläder man vill i skolan och här på Irland är det uniform och slips som gäller... Är det bra eller dåligt, jag vet inte?

Medan barnen var i skolan grejade jag lite med tvätt, sedan åkte jag med min värdmamma till Mallow. Hon skulle dit och göra lite ärenden och frågade om jag ville följa med och gå en runda på stan. Det ville jag, och jag blev avsläppt vid posten där jag köpte lite frimärken, praktiskt att ha hemma till brev, eller vad säger du Pauline?! Jag frågade i kassan hur många frimärken man behöver på ett vanligt brev till Sverige, och fick en mindre chock när hon svarade 82!! Hon menade såklart att man behöver ett frimärke som kostar 82 cent haha... Sedan gick jag längs med Mallows "huvudgata" som var väldigt gullig och det fanns en hel del affärer. Köpte lite smågrejer, ett doftljus till mitt rum bland annat, och försökte hitta någon sorts blomsteraffär men jag lyckades inte. Köpte också kort och födelsedagspresenter till Ida och Olof som snart fyller sex år, skönt att ha det klart.

Klockan två hämtade vi sexåringen i skolan och klockan tre slutade åttaåringen. På eftermiddagen hade de musiklektioner och jag fick lite tid för mig själv, innan jag skulle ut och öva vänstertrafik!!! Familjen har en vän som har jobbat som körlärare, så han brukar ta ut deras au pairer och köra lite vilket var väldigt skönt att veta när jag kom hit! Han var en jättesnäll och lugn person och jag fick väldigt mycket beröm så det var kul! Det svåra är inte att hålla sig på vänstersidan när man kör, det svåra är korsningar, rondeller, backa och parkera! Och att växla med vänsterhanden, det känns helt galet. När jag tog mitt körkort lärde jag mig att hoppa över växlar, alltså 1-2-4 eller 1-2-3-5, men körläraren berättade att hade man växlat så på en irländsk uppkörning hade man kuggat! Lite kul att det är så olika. För att inte tala om hur smala vägarna är här, man är väldigt nära både kanten av vägen och det andra körfältet, lite läskigt men det är väl bara att vänja sig!

Nu är klockan mycket och det är dags att sova, men först ska ni få se lite bilder som jag tog igår när jag var ute och gick.

 

 


Kommentarer
Postat av: Matilda

Det låter verkligen som att du har haft några riktigt bra första dagar som Au Pair på Irland. Fortsätt att uppdatera, kul att läsa hur det går för dig :)



Själv ska jag iväg till England som Au Pair i augusti och det ska bli riktigt spännande, även om det säkert kommer att kännas ovant att köra i vänstertrafik. Knepigt att växla med vänsterhanden om man är högerhänt men man vänjer sig säkert snabbt vid det :)

2012-04-17 @ 12:26:38
URL: http://mphotostory.blogg.se/
Postat av: Pauline

alltid bra att ha frimärken hemma ifall man vill skicka brev ja ;)

2012-04-17 @ 19:08:43
Postat av: Vi här hemma!

Låter härligt ,ser fram emot att få veta lite mer kring hur de har det i skolan och kring ev fritidshem

Krukväxter hittar du säkert ,kan tänka mig att du håller på att "boa" in dig med ljus och allt mys! Ta det lugnt i trafiken och sköt om dig!

2012-04-17 @ 23:04:34
Postat av: Daniella

Roligt att läsa andra au pairers bloggar! :) Kommer definitivt fortsätta läsa din blogg, inför när jag kommer fara.



Har du lust får du gärna läsa min blogg också, inför min sommar i Norge som au pair.



www.dbergman.blogg.se

2012-04-18 @ 16:58:28
URL: http://dbergman.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu