Plugghäst

Den här helgen försvann himla snabbt, det hann knappt bli fredag innan det var måndag igen! I lördags gjorde jag inget speciellt under dagen, slappade bara. På kvällen var jag hemma hos en annan au pair, hon hade huset för sig själv hela helgen så vi lagade middag tillsammans (hemmagjord, tysk pasta, väldigt god!) och sedan kollade vi på två filmer. Wild Target, riktigt rolig faktiskt, och Penelope, helt ok fast jag tror jag slumrade till i slutet haha. Var jättetrött fast klockan inte var speciellt mycket, det var väldigt skönt att krypa ner i sängen när jag kom hem!
En sak jag absolut måste skaffa när jag kommer hem till Sverige är en värmemadrass som man har i sängen under lakanet, riktigt bra uppfinning det där! Jag har en sån i min säng här på Irland och jag startar den ungefär en kvart innan jag ska gå och lägga mig, sen är sängen varm och go. Förstår inte riktigt hur jag klarade mig utan det innan, haha... Alla här blev jätteförvånade när jag sa att värmemadrasser inte är speciellt vanliga i Sverige och att jag aldrig hade haft en sådan innan!

I söndags gick jag upp hyfsat tidigt, halv nio. Jag fick skjuts till Mallow och därifrån tog jag bussen in till Cork för att ha en engelsklektion. Bussen kostade €7,5!! I stort sett allt är billigare här än i Sverige, förutom buss- och tågbiljetter tydligen! Cirka 75 kr för en bussresa på 35 minuter är väl rätt dyrt, eller?
Anledningen till att jag skulle på en engelsklektion är att jag ska göra en Cambridge examen, eller ta en examen kanske man säger. Jag träffade en engelsklärare tillsammans med en annan au pair och vi hade en lektion i ungefär två timmar. Engelskläraren sa att jag kan göra Cambridge Advanced ganska snart, eller med lite arbete Cambridge Proficiency lite längre fram i höst/vinter. Proficiency innebär att man pratar och förstår Engelska i stort sett lika bra som en person som har Engelska som modersmål, så det hade såklart varit kul att ta den examen. Men vi får se, jag ska gå på några lektioner till och se vad min lärare säger.
Efter lektionen tog jag bussen tillbaka till Mallow och blev hämtad där, sån service! Det är lite meckigt att ta sig till Cork eftersom det i stort sett inte går några bussar alls härifrån den lilla hålan... Lite trist, men det funkar ändå.

Idag har jag varit i Mallow och shoppat, det känns som att det är det enda jag gör!! Köpte två tröjor, en bikini och en klänning till sommaren. Precis när jag var på väg tillbaka till bilen hittade jag en söt liten affär där jag köpte ett anteckningsblock, pennor och suddi som jag tänkte ha på mina engelsklektioner. Sån pluggis jag är, hihi.

Nu ska vi strax äta lasagne till middag, mums! Här kommer lite bilder som jag tog i Cork i lördags, det var äntligen sol på riktigt!!









Kommentarer
Postat av: Mormor och morfar

Hej Johanna

Det där med värmemadrass lät ju spännande

Va trevligt ni har tillsammans ni aupair flickor.

Och så skall du plugga engelska ja du är en

riktig pluggis

Kram Mormor o Morfar

2012-05-15 @ 10:18:56
Postat av: Vi här hemma!

Tycker dina skor ser blåa och fina ut fortfarande!

2012-05-19 @ 22:14:01


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu