Helgen i Dublin

Idag är det helgdag här på Irland vilket innebär att vi fick en extra ledig dag! För mig som ändå är ledig på måndagarna spelar det ju ingen roll, men det är ju kul att ha sällskap på min lediga dag ;)
Jag och Carolin åkte till Dublin igår (jag åkte, Carolin körde) och efter en maaaassa irrande bland Dublins gator fick vi äntligen syn på vårt hostel, bara för att upptäcka att vi inte får svänga höger in på den vägen utan måste fortsätta rakt fram, och tappar därför bort hostelet igen! Körde runt och vände och klyddade och till slut kom vi fram, checkade in och lämnade väskorna. Sedan körde vi mot Ballsbridge i södra Dublin där det var en stor inredningsmässa, jag var galet taggad men det var lite mindre än jag trodde. Inte så mycket inredning heller, mest massa företag som försökte sälja värmepumpar och elavtal till oss... En del inredning var där i alla fall, bland annat ett helt hus uppbyggt inne i själva lokalen som då var inrett för att inspirera. Jättefint var det, tog tyvärr inga bilder... Tog faktiskt bara en enda bild på hela mässan, och det var på IKEAs lilla hörna. Är man svensk så är man!
 
 
På tal om IKEA så blev det vårt nästa stopp för dagen. Körde genom hela Dublin och hittade det blågula huset utan några större problem, imponerande tyckte jag! Vi gick hela rundan och jag trivdes som fisken i vattnet. Jag köpte dock inte så mycket, har redan tillräckligt med huvudbry över hur jag ska få hem alla grejer som jag redan har... Jag hittade en liten kabinväska till family-pris, €15! Ett laptopfodral för €6 köpte jag också, det löste en liten del av mitt packningsproblem i alla fall. Nu kan jag ha min dator i fodralet i kabinväskan, och dessutom packa ner en hel del annat i den. Hade jag haft min datorväska som handbagage hade jag inte fått plats med något annat i den. Ett problem löst! Jag köpte också små ljuslyktor som jag ska använda till att göra geléljus med barnen någon dag innan jul. Julklappspapper och snören hittade jag också. Och i matavdelningen glögg och julmust! Blev så lycklig över glöggen!! Tänkte testa att göra egen också, men IKEAs funkar säkert också. Alkoholfri dessutom, så kan ju alltid bjuda barnen och se vad de tycker!
Efter IKEA kände vi oss ganska nöjda för den dagen, så vi körde tillbaka till vårt hostel, handlade lite mat i en söt liten affär och lagade sedan middag i hostelets kök. Inte speciellt rent, men det funkade... Pasta med spenat och getost, panerad fisk och sallad. Lite udda kombination kanske, men det var gott! Somnade tidigt och väcktes halv åtta av att de vi delade rum med började prata och packa sina väskor...
 
Idag började vi på Dublin wax museum som var riktigt häftigt, jag hade hoppats på liiite fler kändisar (varför fanns inte Westlife där?!) men det var kul ändå. Här kommer lite (många...) blandade bilder!
 
Oscar Wilde
 
En stor del av muséet handlade om Irlands historia, här har vi en munk dödad av en viking... Lite svensk/skandinavisk historia också!
 
 
Gollum!
 
Harry Potter
 
The Simpsons
 
Haha, Teletubbies!
 
Michael Jackson
 
U2
 
Pierce Brosnan
 
Colin Farrell
 
Efter vaxmuséet promenerade vi runt i Dublin och letade upp en liten bakaffär som hette Deco Bake, jag har varit i den en gång innan och tänkte att den skulle passa Carolin perfekt eftersom hon älskar att baka, men när vi kom fram till den var det stängt... Så typiskt! Det var såklart för att det var en helgdag idag men det tänkte ju inte vi på... Vi gick i alla fall och tog en milkshake på Jills och Malins favoritställe!
 
Nutellamilkshake på ShakeAway! <3
 
Vårt sista stopp inne i Dublin blev Dublin castle, det verkade riktigt stort men man fick bara se insidan om man gick med en guide och vi ville inte vänta på en tur... Så vi gick tillbaka mot bilen och körde mot Dundrum town centre som är ett shoppingcentra där vi tänkte spela inomhusminigolf, och när vi äntligen hittade dit var nästa steg att hitta en parkeringsplats... Parkeringshuset var enormt, och när vi väl hade parkerat bilen upptäckte vi att själva shoppingcentrat var snäppet värre... Galet stort, och fruktansvärt mycket folk såklart eftersom alla var lediga. Vi fick leta länge och väl efter minigolfen, tror vi gick runt runt och upp och ner i över en halvtimme innan vi hittade en karta och sedan rätt väg. Läste precis på internet att Dundrum town centre är Irlands största shoppingcenter och ett av Europas största. Inte konstigt att vi gick vilse där inne då... Tog inga bilder men här kommer en från google!
 
Syns ju inte riktigt hur stort det är men tror det var 5-6 våningar i alla fall...
 
Vi hittade som sagt minigolfen till slut och det var ju rätt smart att bygga en minigolfbana inomhus här på Irland! Tror inte den hade lockat så mycket folk om den hade legat utomhus i regnet :) Det var en väldigt fin bana i alla fall i en låtsas-regnskog, men tog inga bilder där heller.
 
Som avslutning på detta långa inlägget kommer lite blandade bilder från ett mulet och svinkallt Dublin...
 
Temple bar
 
 
Ha'penny bridge
 
En liten, liten del av Dublin Castle

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu